هر سال شرکت های تولیدکننده گوشی هوشمند سعی می کنند قابلیت جدید و جذابی را به محصولات خود بیافزایند. در اواخر سال ۲۰۱۹ شاهد رونمایی دیوایس هایی هستیم که طراحی جالب و جدیدی را دربرمی گیرند. یکی از اصطلاحات جدید صفحه نمایش آبشاری یا Waterfall Display است.

این نوع نمایشگر بدین شکل بوده که باتوجه به حالت منحنی صفحه نمایش حتی می توان انیمیشن های رابط کاربری را در حاشیه صفحه نمایش مشاهد کرد و به حرکت درآورد و با معرفی گوشی‌هایی همچون میت ۳۰ پرو و نکس ۳ ویوو ، استفاده از نمایشگرهای آبشاری رواج پیدا کردند.

در ادامه قصد داریم به بررسی این فناوری و معایب آن بپردازیم:

 

نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند خمیده‌ و خمیده‌تر می‌شوند و اگر نگاهی سطحی به آن‌ها بیندازیم، می‌بینیم ظاهری زیبا دارند؛ در دست گرفتن آن‌ها ممکن حس بهتری به کاربر منتقل کند و حتی می‌توان ادعا کرد نمایشگرهای دارای حاشیه‌های خمیده به تولیدکنندگان اجازه می‌دهند نسبت مساحت نمایشگر به کل بدنه‌ی دستگاه را افزایش دهند. طرحی که اولین بار در سال 2014 توسط سامسونگ در سری نوت به وقوع پیوست اما ایا این ایده بجز زیباتر کردن گوشی کاربرد دیگری نیز خواهد داشت ؟! 

در واقع خیر ؛ صفحه نمایش های ابشاری نه تنها کاربردی نیستند ، بلکه معایبی نیز دارند که در ادامه به ان ها خواهیم پرداخت :

حاشیه‌های خمیده احتمال شکستن را افزایش می‌دهند / سازگاری کمتر قاب‌ و محافظ نمایشگر

لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر موجب لغزنده‌ترشدن گوشی در دست می‌شوند و در صورت رهاشدن گوشی از دست کاربر، همین حاشیه‌های خمیده احتمال شکستن صفحه‌نمایش را افزایش می‌دهند . در حالی که پیدا کردن گلس مناسب با حاشیه خمیده برای اینگونه گوشی ها تا حدی ناممکن است و قاب‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که لبه‌های گوشی پوشیده نشوند؛ چراکه نمی‌خواهند محتوای نمایش‌داده‌شده در این بخش پوشانده‌ شود احتمال شکستن نمایشگر آن را بیشتر می‌کنند.

 

کلیدهای نرم‌افزاری به‌ خوبی کلیدهای فیزیکی نیستند

یک صفحه نمایش Waterfall Display چالش های خاصی هم به دنبال دارد. به طور کلی در این مدل گوشی های هوشمند تعبیه کلید فیزیکی در حاشیه دستگاه کمی مشکل خواهد شد و شرکت ها باید به سمت کلید لمسی روی آورند که شرکت های بسیاری هستند به دنبال این طراحی صفحه نمایش بوده و از جمله می توان به شیائومی، وان پلاس و برخی دیگر اشاره کرد. در حال حاضر در میت ۳۰ پرو هواوی، باید دوبار روی حاشیه‌ی خمیده‌ی نمایشگر ضربه بزنید تا ویژگی نرم‌افزاری کاهش و افزایش صدا فعال شود. عادت‌کردن به استفاده از این روش برای تنظیم صدا اندکی زمان‌بر است؛ اما درمقابل، کلیدهای فیزیکی کاهش و افزایش صدا نیاز به عادت‌کردن ندارند. از طرفی عملکرد کلیدهای تنظیم صدای نرم‌افزاری در مقایسه با نمونه‌های سخت‌افزاری کُندتر و سخت‌تر است و در شرایطی که لازم است به‌سرعت صدا را کاهش دهید (برای مثال در جلسات و کلاس‌ها و نیمه‌شب هنگام خواب دیگران)، انجام این کار چندان آسان نیست. افزون‌ بر این، کاهش یا افزایش صدا با یک دست یا وقتی گوشی در جیب شما قرار دارد، تقریبا ناممکن است.

ایجاد نارضایتی هنگام استفاده از گوشی

هنگام تماشای ویدئوها، می‌توانید قدری به‌هم ریختگی را در دو سوی نمایشگر مشاهده کنید و همین مسئله می‌تواند آزاردهنده باشد . اگر زیر نور مستقیم خورشید از گوشی استفاده می‌کنید، لبه‌های خمیده موجب بازتاب نور خورشید می‌شوند. بازتاب نور خورشید از حاشیه‌ی نمایشگر خواندن متن و مشاهده‌ی محتوا را سخت‌تر می‌کند. حتی در شرایط نوری عادی نیز خمیدگی نمایشگر دستگاه موجب به‌هم‌ریختگی رنگ‌ها می‌شود. بسته به رنگ پس‌زمینه و زاویه‌ی دید کاربر به نمایشگر، گوشه‌های دستگاه تاریک‌تر یا روشنتر از باقی صفحه دیده می‌شوند.

اپلیکیشن‌ها و محتوای تولید‌شده هم اغلب برای نمایشگرهای آبشاری بهینه نشده‌اند؛ شاید هم نمایشگرهای آبشاری برای مصرف محتوا و استفاده از اپلیکیشن‌ها بهینه نیستند.

در برخی اپلیکیشن‌ها گزینه‌های کنترلی در حاشیه‌ی صفحه جای دارند و دسترسی به آن‌ها در نمایشگرهای آبشاری سخت است. برای مثال، می‌توان به نسخه‌ی موبایل بازی PUBG اشاره کرد که در آن لمس گزینه‌ها از حاشیه‌ی صفحه چندان آسان نیست.

شاید همه‌ی ما اهل بازی نباشیم و به مثال مذکور توجه چندانی نکنیم؛ اما قطعا همه‌ی ما مجبور می‌شویم چیزی روی صفحه‌ی گوشی همراه خود تایپ کنیم. برای تایپ سریع، معمولا از انگشت شست خود استفاده می‌کنیم؛ اما ازآنجاکه کلیدهای Q و P در دو سوی صفحه‌کلید قرار دارند، لمس آن‌ها کار آسانی نیست.

لبه‌های خمیده نمایشگرها، نگه داشتن گوشی در دست را سخت می‌کنند

نمایشگر های ابشاری باعث می‌شود تا نگه داشتن گوشی در دست سخت شود و موجب لغزنده تر شدن ان میشود. از طرفی برخورد گاه به گاه قسمت های دیگر دست روی لبه گوشی ممکن است برای کار ها مشکل ایجاد کند و بسیار ازار دهنده باشد .

زیبایی بر کارایی غلبه‌ یافته است

امروزه به جای کم‌رنگ‌تر شدن این نمایشگرها، به نظر می‌رسد که استفاده از آن‌ها توسط برند ها هر روز رایج‌تر می‌شوند. استفاده از نمایشگرهای آبشاری به ویژگیِ اصلی گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده است و حتی در برخی میان‌رده‌ها نیز استفاده از این طراحی را شاهد هستیم .نمایشگرهای ابشاری یکی از ویژگی‌هایی هستند که در تبلیغات بسیار خوب و زیبا دیده می‌شوند اما وقتی بخواهید با آن‌ها روزگار بگذرانید، خواهید دید که به سختی می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید. امروزه، ساخت محصولی با ظاهر تازه و جذاب به‌مراتب ساده‌تر از خلق نوآوری‌های واقعی است. هیچ‌ کاربری نخواسته بود گوشی بعدی‌اش از نمایشگر آبشاری یا دوگانه استفاده کند یا رنگ‌آمیزی‌های پرزرق‌وبرق داشته باشد یا از دوربین مکانیکی در آن استفاده شده باشد؛ اما ازآنجاکه زیبایی بر کارایی غلبه‌یافته است، شاهد عرضه‌ی چنین محصولاتی هستیم. اگر تعداد زیادی از خریداران خیلی زود با دردسرهای این نوع نمایشگرها روبرو شوند، پس باید رویکرد جدیدی اتخاذ کرد. نمایشگرهای تخت اگرچه پر زرق‌ و برق نیستند، اما کاملا کاربردی هستند و برای گوشی هوشمند، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرفی همگی میدانیم که اینده نمایشگر های گوشی های هوشمند در دست نمایشگر هایی است که دورتادور بدنه را فرامی‌گیرند. مانند شیائومی می میکس الفا یا هواوی میت ایکس

حقیقت این است که همه‌ی ما در زمان خرید بیشتر از قلبمان کمک می‌گیریم، نه از فکرمان. شاید همه‌ بدانیم گوشی‌های دارای نمایشگر خمیده احتمال خرابی بیشتری دارند؛ اما زیبایی‌شان ما را مسحور می‌کند. به همین دلیل، ممکن است صرفا به‌خاطر زیبایی، به‌جای مدل سال پیش که تفاوت چندانی با مدل جدید ندارد حتی از آن بادوام‌تر است، مدل جدید را انتخاب کنیم. بنابراین به نظر می‌رسد استفاده از چنین نمایشگری و فکر کردن به این مسائل، دردسر درست کردن بی‌جا باشد.