ناسا اخیرا با صدور فراخوانی از پیشگامان و متخصصان فعال در حوزه حمل و نقل درخواست کمک کرده است. در فراخوان مربوطه ناسا از شرکت ها و دانشمندان می خواهد تمام تجارب خود در زمینه توسعه وسایل نقلیه پیشرفته را به کار بسته و به این سازمان در ساخت خودروی ماه نورد کمک کنند.

از طرفی شاید شنیده باشید که تویوتا با همکاری آژانس هوافضای ژاپن یک ماه نورد می سازد که خودروی ماه نورد تویوتا امکان استفاده حدودا 16 ساله برای فضانوردان فعال بر روی سطح ماه و علاوه بر این امکان پیمایش مسافت 1000 کیلومتری را دارد .

در ادامه مطلب میخواهیم به بررسی جزئیات پروژه ناسا و ماهنورد تویوتا بپردازیم :

 

احتمالا می دانید که ناسا با اجرای پروژه آرتمیس (Artemis) قصد داد تا سال 2024 تنی چند از فضانوردان را به سطح کره ماه ارسال کند. در این پروژه اعضای تیم اعزامی قرار است مثل ماموریت های آپولو با استفاده از یک خودروی ماه نورد، بر روی سطح ماه حرکت کنند.

 

شاید بپرسید که چه لزومی دارد یک خودروی ماه نورد به همراه فضانوردان به سطح ماه ارسال شود. در پاسخ باید گفت بهره گیری از چنین خودرویی فضانوردان را قادر می سازد به اکتشافات ژئولوژیکی بیشتری پرداخته و اطلاعات بیشتری را در رابطه با کره ماه گردآوری کنند.

 این خودرو مسلما باید به گونه ای طراحی شود که توسط فضانوردان قابل هدایت بوده و دارای کابین فاقد تحت فشار (روباز) باشد. امکان نصب تجهیزات ضروری و دستگاه های ارتباطی دیگر مساله مهمی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

علاوه بر موارد یاد شده، ناسا می خواهد خودروی ماه نورد به کار برده شده در پروژه آرتمیس توانایی حمل ربات های خودران را نیز داشته باشد. این ربات ها وظیفه دارند در حمل لوازم یا تکه سنگ های جمع آوری شده از سطح ماه به یاری فضانوردان بشتابند. تصویر زیر مربوط به مرکز فضائی کندی آمریکا است که در اختیار ناسا قرار دارد و در ماه های اول امسال از یک طرح ماشین مفهومی برای حرکت روی سطح سیاره‌ی مریخ رونمایی کرده بود .

 

TOYOTA

 شرکت خودروسازی تویوتا با همکاری آژانس اکتشاف هوافضای کشور ژاپن تحت عنوان JAXA، طی 3 سال آینده به طراحی و توسعه یک خودروی ماه نورد بزرگ مشغول خواهد شد که جزییات بیشتر آن با رسیدن به توسعه نهایی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت، اما امروز به اهداف تویوتا و همچنین آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن و انتظاراتی خواهیم پرداخت که از این خودروی ماه نورد تویوتا دارند.

 


اولین چیزی که در خودروی ماه نورد تویوتا جلب توجه خواهد کرد، سیستم محرک اصلی سلول سوختی یا همان هیدروژنی آن خواهد بود که در حال حاضر کمپانی خودروسازی تویوتا از تکنولوژی آن بر روی برخی از وسایل نقلیه خود استفاده می کند، اما این تمام ماجرا نیست و در صورت کمبود سوخت مورد نیاز برای استفاده از سیستم محرک هیدروژنی اتومبیل، تیم فنی تویوتا یک سیستم محرک تمام الکتریکی هم برای ماه نورد غول پیکر خود در نظر خواهد گرفت که باتری های آن توسط پنل بزرگ خورشیدی متحرک قرار گرفته در اطراف بدنه ماه نورد حمایت خواهد شد.

طبق ادعای آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن، این پروژه از ماه می ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده و سازندگان امیدوارند این ماه‌ نورد را تا سال ۲۰۲۹ به فضا بفرستند.
همانطور که انتظار دارید، مسئله‌ی برد و قدرت در ماه هم مثل زمین مهم هستند. برد این ماه ‌نورد باید بیشتر از ۱۰۰۰۰ کیلومتر باشد، و به نظر می‌آید تویوتا قصد دارد از تکنولوژی سلول سوختی برای رسیدن به این هدف بهره ببرد.