در طی سال‌های اخیر علاقه‌ی خریداران موبایل به صفحه‌نمایش‌های بزرگ و بدون حاشیه بیشتر شده است ؛ این نیاز در حوزه‌ی دوربین‌های سلفی نیز دیده می‌شود و باعث پدید امدن دوربین های پاپ اپ در گوشی های هوشمند شده است . اگر چه این دوربین ها مزاحم دیدن فیلم و ویدیو در نمایشگر گوشی نمیشوند اما معایبی دارند که شاید شما را از خرید این گوشی ها منصرف کند .

در ابتدا میخواهیم با تاریخچه و انواع دوربین های پاپ آپ اشنا شویم :

 

دوربین‌های پاپ آپ فناوری نسبتاً جدیدی در گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند  و از انجایی که نحوه‌ی عملکرد دوربین‌های پاپ‌ آپ در گوشی‌ها کمی متفاوت‌تر با فلاش دوربین‌های عکاسی است ، به نوعی اختراع جدیدی محسوب می‌شود. همین مسئله باعث شده است تا به موضوعی داغ در طراحی گوشی‌ها تبدیل شود. اما آیا این روند در آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا بعد از مدتی به باد فراموشی سپرده می‌شود؟

 

مهمترین دلیل بکارگیری از چنین دوربین هایی ظاهر و زیبایی گوشی و کاهش حاشیه‌های نمایشگر در کنار بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی پنل است .

اولین بار این نوع دوربین ها توسط هواوی در سال 2015 در گوشی هواوی shot X بود که دوربین اصلی در آن می‌توانست به دوربین سلفی نیز تبدیل شود. این شرکت بر این باور بود که چون از دوربین سلفی به‌صورت دائم استفاده نمی شود پس نیازی نیست که در بخش ثابتی قرار گیرد . 

 

 

 

 

 

 

در سال ۲۰۱۸ ویو، گوشی NEX DUAL DISPLAY را با دوربین سلفی جالبی روانه بازار کرد که در حقیقت دوربین سلفی نداشت بلکه در دو طرف گوشی نمایشگر داشت و از دوربین پشت میشد بعنوان دوربین سلفی استفاده کرد . دوربین این گوشی قابلیت تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی را نداشت. سپس محصول پیشرفته‌تری با نام V15 Pro عرضه شد که از فیس آنلاک توسط دوربین سلفی پاپ آپ نیز پشتیبانی می‌کرد.

اکنون از این ایده شرکت های بسیاری استفاده میکنند .

 

همچنین برخی سازندگان از پنل های کشویی برای دوربین سلفی استفتده میکنند . این راه‌کار برای پنهان کردن دوربین و سنسورها از پنل اصلی گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود و اولین بار در گوشی اوپو Find X بکار گرفته شد.

 

یکی دیگر از این ایده ها مربوط به دوربین چرخان است که نه تنها دوربین سلفی به‌صورت پاپ‌آپ طراحی شده است بلکه از سیستم لنز چرخان برای تبدیل دوربین اصلی به دوربین سلفی نیز بهره می‌برد.

اولین بار این روش در گوشی OPPO N3 در سال 2014 استفاده شد . از انجایی که در این گوشی استفاده از دوربین پاپ اپ باعث افزایش حاشیه بالایی گوشی شده بود ، در بازار فروش قابل توجهی کسب نکرد . 

 

اما سامسونگ با اندکی ویرایش در این ایده ، این مشکل را برطرف کرده و از همین نوع دوربین در گوشی سامسونگ گلکسی A80 استفاده کرده است که به خوبی نظر خریداران و دیگر سازنده ها را به این میانرده جلب کرده است .

 

یک نوع دیگر از دوربین های سلفی که احتمالا در اینده رواج پیدا کند را در گوشی هایی مثل huawei mate x یا xiaomi mi mix alpha مشاهده کنیم که این گوشی ها نیازی به دوربین سلفی ندارند زیرا به راحتی می‌توان گوشی را برگرداند تا از دوربین‌های اصلی به‌عنوان دوربین سلفی استفاده کرد . به غیر از دکمه پاور که در بخش فوقانی گوشی ها تعبیه شده، این گوشی ها از هیچ دکمه فیزیکی بهره نمی‌برند و در عوض کاربران می‌توانند از لبه‌های حساس به فشار استفاده کنند.

 

اخرین شکل دوربین های سلفی ، فناوری جذاب دوربین زیر نمایشگر است و به نظر نمی رسد بیشتر از یک سال تا ارائه آن فاصله داشته باشیم. بدون شک بهترین روش برای راحت شدن از شر دوربین‌های سلفی، یکپارچه سازی آن‌ها با نمایشگر گوشی‌های هوشمند است. تا کنون اوپو و شیائومی و سامسونگ بصورت رسمی نوید طراحی و ساخت چنین گوشی هایی را به ما داده اند . این نوع دوربین میتواند اینده دوربین های سلفی را در دست بگیرد .


مهم نیست که از کدام قابلیت برای قرارگیری دوربین سلفی در گوشی‌های هوشمند استفاده شود، زیرا اساس کار دوربین‌ها یکسان است. همه‌ی دوربین‌ها نیازمند لنز برای ورود نور و تماس آن با حسگر هستند و هرچقدر اندازه‌ی این لنز بزرگ‌تر باشد معمولا کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد. برای مثال طراحی قطره‌ای شکل دوربین سلفی موجب می‌شود تا فضای بسیار کمی برای لنز وجود داشته باشد. دوربین های پاپ آپ در کنار اشکال هیجان انگیز و مزایا خود ، معایبی نیز دارند :

یکی از مهم‌ترین معایب ان ، وجود تعداد زیاد قطعات مکانیکی و متحرک در دوربین‌های پاپ‌آپ است که موجب می‌شود استحکام و عمر مفید چنین محصولاتی کاهش پیدا کند. همچنین مسئله‌ وقتی دشوارتر می‌شود که چنین قطعاتی روی محصولی قرار گیرد که ساعت‌های زیادی درون جیب و کیف کاربران سپری می‌کند و در به‌ طور دائم در معرض جرم و آلودگی‌های محیطی است. حتی وجود این قطعات میتواند باعث افزایش قطر گوشی شوند زیرا گوشی‌های هوشمند فضای بسیار محدودی دارند و در این فضای مشخص، باید تعداد زیادی قطعات گوناگون تعبیه شود. باتری گوشی به خودی خود فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند اما کاربران خواستار دوربین‌های پیشرفته، فلش قدرتمند و دیگر موارد این‌چنینی هستند. برای مقابله با این محدودیت، سازندگان مجبور اند قطر گوشی را افزایش دهند .اگر قطعات متحرک از موتور استفاده کنند، آسیب‌پذیری دیگری برای فناوری پاپ‌آپ محسوب می‌شود. از کار افتادن موتور یکی از خطرهای همیشگی خواهد بود که در نهایت دوربین را از دسترس کاربر خارج می‌کند. کاهش عمر مفید باتری نیز از سایر عوامل مشکل‌ساز است مخصوصا برای کاربرانی که در طی روز به دفعات متعددی از دوربین سلفی استفاده می‌کنند.

 

ایراد واضح دیگری که می‌توان از آن‌ها گرفت نقش پررنگ‌شان در افزایش وزن گوشی‌ها حدود 50 گرم است. این مسئله درگوشی های بزرگی که خودشان نزدیک 200 گرم وزن دارد خطرناک است .برای مثال هواوی در Y9 Prime ۲۰۱۹ مجبور شد با استفاده از بدنه پلاستیکی وزن گوشی را کمتر از 200 گرم یعنی 197 گرم نگه دارد .

ایراد بعدی به احتمال خرابی‌های بیشتر مربوط می‌شود. چون آن زبانه مکانیکی مدام در معرض تهدید است حتی بدون اینکه سقوط کند یا ضربه بخورد . هر چند برخی سازندگان تا حدی خیالتان را از این خطر راحت کرده اند ؛ مثلا شیائومی در گوشی Mi 9T قابلیت جمع شدن خودکار و مکانیکی دوربین سلفی در زمان‌هایی است که گوشی از دست‌تان رها می‌شود را اضافه کرده است یا اوپو در طراحی گوشی Reno2 مقدار زیادی احتمال اسیب دیدگی را کاهش داده است .

در نهایت به نظر نمی آید آینده‌ی دوربین‌های سلفی در دست فناوری پاپ‌آپ قرار داشته باشد . به نظر می‌رسد دوربین‌های سلفی پنهان در زیر نمایشگر، شکل بعدی در دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند باشند. به کمک چنین حالتی، نمایشگرهای کاملا یکپارچه در گوشی‌های هوشمند پدید می‌آیند که هیچ‌گونه بریدگی یا حاشیه‌ای نخواهند داشت. همچنین نیاز به قطعه‌های مکانیکی و متحرک نیز در محصولات کاهش می‌یابد و دیگر معایب دوربین های پاپ اپ را نداشته و شاید فضای بیشتری برای سایر بخش‌ها فراهم شود .