این روزها زندگی ما تا حد زیادی با گوشی های هوشمند و فناوری های پیشرفته عجین شده و در این میان، خیلی راحت مسیر پر پیچ و خم این تکنولوژی و پیشرفت‌هایی که در 50 سال گذشته پشت سر گذاشته را فراموش می‌کنیم.

به همین خاطر، در این مطلب قصد داریم بصورت کامل به 17 تا از گوشی‌هایی بپردازیم که برای اولین بار ویژگی‌هایی را به ارمغان آوردند که متحول کننده دنیای موبایل بوده‌اند و امکانات جدیدی را به این کامپیوترهای شخصی وارد کرده‌اند که امروزه وجود آن‌ها به یکی از موارد جدایی‌ناپذیر گوشی های هوشمند بدل شده است ...

 

 

 اولین تلفن همراه

اولین تلفن همراه که Motorola DynaTAC 8000 نام داشت تقریبا ۴۴ سال پیش و توسط کمپانی خوشنام موتورولا ساخته شد. این موبایل ابعاد و وزنی همانند یک آجر را داشت و با این ابعاد تقریبا ۲۰ دقیقه شارژ نگه می داشت و فقط امکان تماس را داشت.

 

اولین پیامک در تلفن همراه

این بار هم موتورولا پیشگام بود. البته پیشگام نمی توان گفت چون در آن زمان فقط موتورلا تلفن همراه می ساخت. در هر صورت این افتخار هم نصیب موتورلا می شود. موتورلا در نسل تلفن همراهش گوشی ساخت که امکان ارسال پیامک را داشت هرچند مخترع اصلی پیامک فردیبنام نیل پاپورت بود .

 

 

 اولین موبایل با شبکه GSM

از زمانی که نوکیا ظهور کرد سرعت رشد تکنولوژی های موبایل بیشتر شد. نوکیا جدیدترین رغیب موتورولا اولین تلفن همراه خود را در سال ۱۹۹۴ با نام ۱۰۱۱ معرفی کرد. نوکیا ۱۰۱۱ دارای شبکه مخابراتی GSM بود که یک گام در پیشرفت تلفن های همراه بود. تفاوت GSM با تکنولوژی‌های پیش از آن در سیگنالینگ و کانال‌های صدای دیجیتال است و به همین دلیل از آن به عنوان نسل دوم سیستم‌های تلفن همراه (۲G) یاد می‌شود.

 

 

اولین تلفن همراه هوشمند و دارای صفحه نمایش لمسی

با کمال تعجب و ناباوری باید بگوییم که هردوی این امتیازات که بسیار گران و با ارزش هستند نه می رسد به نوکیا و نه اپل بلکه موبایلی به نام سایمون از کمپانی بزرگ IBM. از نگاه مردم آن زمان شاید Simon یک کانسپت و طرح مفهموی از موبایل های آینده بوده زیرا امکاناتی جالب داشته که برای خیلی از مردم آن زمان غیر قابل باور بود از جمله امکان چک کردن ایمیل ها، ارسال و دریافت فکس، چند برنامگی، تقویم، ماشین حساب، ساعت و … . امکان جالبی که در می توان گفت برای اولین و آخرین بار در این مدل بوده امکان استفاده از از خط خانگی در سایمون بود.

 

 

اولین گوشی با قابلیت ویبره

باز هم نوکیا و این بار نوکیا ۲۱۱۰. این گوشی تفاوت خاصی با نمونه اولیه ساخت این شرکت نداشت و تقریبا یک سال بعد وارد بازار شد. نوکیا ۲۱۱۰ تمام قابلیت های ۱۰۱۱ را داشت با این تفاوت که در باتری و طراحی آن بهبود هایی ایجاد شده بود و مهمترین تفاوت آن ویژگی ویبره در هنگام تماس و پیامک بود.

 

 

اولین گوشی با صفحه نمایش رنگی


زیمنس کمپانی بزرگ مخابراتی آلمانی اولین گوشی با صفحه نمایش رنگی را معرفی کرد. این گوشی با همان طراحی کلاسیک دیگر کمپانی ها بود با این تفاوت که دارای یک صفحه نمایش رنگی ۶ خطی بود.

 

 

اولین تلفن همراه دارای بلوتوث 

اریکسون تی 39 توسط شرکت اریکسون در سال 2001 منتشر شد و  برای اولین بار یک تلفن همراه با قابلیت بلوتوث ارائه شد؛ بلوتوث یک فن آوری بی سیم و برنامه های کاربردی پیشرفته  جی پی ار اس « GPRS» برای انتقال سریع داده ها ،مدیریت اطلاعات شخصی ، تقویم ، مخاطبین از دیگر ویژگی های نوآورانه ی این گوشی بود.

اولین گوشی موبایل با صفحه نمایش لمسی خازنی

LG KE850 Pradaاین گوشی ال جی نه تنها یک گوشی زیبا بود بلکه اولین گوشی موبایل با صفحه نمایش لمسی خازنی بوده که در دنیا معرفی شده است. صفحه نمایش‌های لمسی خازنی هم روشن تر بودند و از لمسی چند انگشتی پشتیبانی می کردند.

 

 

اولین گوشی اندرویدی

htc اولین کمپانی بود که به گوگل افتخار استفاده از سیستم عامل نوپا و ناشناخته اش را داد. تقریبا 13 سال از ساخت HTC Dream می گذرد. با آن که این گوشی از نظر مردم امروزی هیچ جای تعریفی ندارد اما در آن زمان امکانات بسیار خوبی داشت و به سرعت مورد اقبال قرار گرفت.

 

اولین گوشی دوربین‌دار

گوشی

آیا می‌توانید گوشی بدون دوربین را تصور کنید؟ اگر سنتان از یک حدی بالاتر باشد، مطمئنا گوشی‌های فاقد دوربین را به یاد دارید. نخستین دوربین‌های دیجیتالی کیفیت چندان جالبی نداشتند و بعد از سال‌ها تلاش، بالاخره این دوربین‌ها در گوشی‌ها تعبیه شدند. مقام اولین گوشی مجهز به دوربین، به گوشی Kyocera VP-210 تعلق دارد که از دوربین سلفی ۰.۱۱ مگاپیکسلی بهره می‌برد و در مه ۱۹۹۹ عرضه شد. در این گوشی، ذخیره‌ی فقط ۲۰ عکس امکان‌پذیر بود. در ادامه، گوشی‌های دوربین‌دار سامسونگ SCH-V200 و شارپ J-SH04 معرفی شدند. اولین گوشی دوربین‌داری که در آمریکا عرضه شد، سانیو SCP-5300 بود. این گوشی از دوربین ۰.۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد و می‌توانست عکس‌هایی با رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ ثبت کند.

 

اولین گوشی مجهز به دوربین دوگانه

گوشی

تقریبا ۱۲ سال بعد، بالاخره یک لنز ثانویه در پنل پشتی یکی از گوشی‌ها تعبیه شد. گوشی ال‌جی Optimus 3D کمی زودتر از HTC Evo 3D در ژوئیه ۲۰۱۱ عرضه شد. اگرچه باید بگوییم این دوربین‌های دوگانه برای ثبت عکس‌های سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. دو دوربین موجود در پنل پشتی گوشی ال‌جی از سنسور ۵ مگاپیکسلی بهره می‌بردند و این گوشی علاوه بر بهره‌گیری از اندروید ۲.۲، مجهز به ۸ گیگابایت حافظه رم بود. باید خاطرنشان کنیم جذابیت دوربین‌های دوگانه برای عکس‌برداری سه‌بعدی خیلی زود فروکش کرد. سپس در سال ۲۰۱۶ با معرفی گوشی‌های هواوی P9 و ال‌جی G5، دوران جدید دوربین‌های چندگانه آغاز شد و از آن به بعد شرکت‌ها برای تعبیه‌ی دوربین‌های بیشتر، وارد رقابت شدند.

 

اولین گوشی ۳G

گوشی

در دورانی که سرعت اینترنت موبایل بسیار پایین بود، ارائه اینترنت ۳G خبر بسیار مهمی محسوب می‌شد و امکانات قابل توجهی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در رابطه با نخستین گوشی ۳G نمی‌توان با قاطعیت اظهارنظر کرد. احتمالا یکی از گوشی‌های شرکت‌های NEC یا پاناسونیک که در سال ۲۰۰۱ در ژاپن عرضه شده‌اند، دارای این عنوان هستند. در بریتانیا، گوشی موتورولا A820 که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده، یکی از اولین گوشی‌های ۳G به حساب می‌آید. تا سال‌ها پس از معرفی این گوشی‌ها، کاربران چندان به‌دنبال گوشی‌های مجهز به فناوری ۳G نبودند و حتی نخستین آیفون که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، از این فناوری پشتیبانی نمی‌کرد. ولی نسخه‌ی دوم آیفون از این فناوری بهره می‌برد و حتی اپل برای نام‌گذاری پسوند آن از عبارت ۳G استفاده کرد.

اولین گوشی ضد آب

در حال حاضر، ضدآب بودن به یک ویژگی همه‌گیر در بین گوشی‌های پرچم‌دار بدل شده است اما ارائه‌ی این قابلیت به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نبود و مهندسان سال‌ها برای آن وقت گذاشتند. سال‌ها قبل، هرکدام از شرکت‌ها تعریف خاصی از ضد آب بودن ارائه می‌دادند و به همین خاطر نمی‌توان با قاطعیت نخستین گوشی ضدآب را انتخاب کرد. در هر صورت، بین گوشی‌های مختلف، می‌توانیم به اریکسون R310 که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و نوکیا ۵۱۴۰ که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، به‌عنوان اولین گوشی‌هایی که تا حدی در برابر نفوذ آب مقاوم بودند، اشاره کنیم.

گوشی کاسیو G’zOne Type-R Outdoor Phone در سال ۲۰۰۵ فقط در ژاپن عرضه شد و به مدت ۳۰ دقیقه می‌توانست در آب غوطه‌ور بماند و در برابر نفوذ آب مقاومت کند. در همین زمینه می‌توانیم به گوشی‌ فوجیتسو F703i هم اشاره کنیم که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. در رابطه با اولین گوشی‌ هوشمندی که با توجه به معنای امروزی ضدآب محسوب می‌شود، می‌توانیم به گوشی‌ سونی اکسپریا Z اشاره کنیم.

اولین گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت

گوشی

اپل با تعبیه تاچ آی‌دی در آیفون ۵ اس که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، تکنولوژی حسگر اثر انگشت را تا حد زیادی همه‌گیر کرد. اما عنوان اولین گوشی‌ مجهز به حسگر اثر انگشت، متعلق به Pantech GI100 است که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. این گوشی‌ به‌صورت گسترده عرضه نشد و سپس در سال ۲۰۰۷، توشیبا دو گوشی‌ G500 و G900 را معرفی کرد که از این مشخصه بهره می‌بردند. البته باید خاطرنشان کنیم که قبل از آیفون ۵ اس، گوشی‌ها برای این مشخصه از روش اسکن اپتیکال استفاده می‌کردند که این یعنی طرح اثر انگشت مانند یک عکس اسکن می‌شد. اما اپل برای آیفون ۵ اس به بهره‌گیری از اسکن خازنی روی آورد که از امنیت و دقت بیشتری بهره می‌برد. پنتک GI100؛ اولین گوشی مجهز به حسگر تشخیص اثرانگشت، سه سال پیش از معرفی اولین آیفون عرضه شد

 

اولین گوشی با انتن داخلی 

نوکیا 8810 در سال 1998 توسط شرکت نوکیا تولید و منتشر شد  و اولین گوشی  با آنتن داخلی بود که او را به گل سرسبد موبایل ها و لوکس ترین گوشی در آن دوران تبدیل کرده بود؛ نوکیا 8810 قادر بود سی  تماس آخر را ذخیره کند ؛ 10 تماس از دست رفته ، 10 تماس دریافتی ، 10 تماس گرفته شده ؛ 35 آهنگ به عنوان زنگ گوشی نوکیا  از قبل بر روی آن نصب شده اند ؛ این گوشی دارای یک صفحه نمایش رنگی است و همچنین قابیلت دریافت و ارسال پیام متنی را نیز دارد، ارسال و دریافت شکلکهای تصویری آماده شده مخصوص گوشی های نوکیا ، از دیگر قابلیت های این گوشی به شمار می رود.

 

 

اولین پخش موسیقی در تلفن همراه

گزینه ی بعدی سامسونگ است که اولین تلفن همراه با قابلیت  پخش موسیقی MP3  را به دنیا تقدیم کرد  « SAMSUNG SPH-M100 » ؛ این گوشی در سال 2000 تولید شده و باتری آن از نوع LI-ION  است ابعاد این گوشی 19.3 × 44×106.5 می باشد .

 

 

اولین موبایل دارای مرورگر اینترنت

نوکیا 7110 اولین گوشی تلفن همراه که همراه با یک مرورگر WAP  ارائه شده است؛ این گوشی تلفن همراه در فوریه سال 1999 منتشر  و ارائه گردید. گوشی نوکیا دارای یک پوشش کشویی است که برای پاسخ دادن به تماس ها و پایان و قطع تماس کاربرد دارد.در این نسخه ، نوکیا سعی کرده بود که ایرادات نوکیا 8110 را جبران نماید و با پوشش کشویی ایجاد شده میکروفون تلفن به دهان کاربر نزدیک تر شده و همچنین کیفیت صدای دریافتی نیز به مراتب بالا رفته است.این گوشی قابلیت GPRS  ندارد،  پشتیبانی از مرورگر اینترنت و ایمیل از دیگر قابلیت های برجسته ی این گوشی به حساب می آید.